zasady zdrowego żywienia
Fot. Pexels

Jakie są zasady zdrowego żywienia według współczesnej dietetyki? Regularne posiłki, jak najmniej przetworzona żywność, warzywa oraz owoce oraz ograniczone spożycie węglowodanów. To najważniejsze zalecenia zdrowej diety. Zdrowe odżywianie jest zwykle podstawowym sposobem leczenia wielu chorób, a także jest zalecane, gdy bierzemy już jakieś leki. Jakie są jej podstawy? Tego dowiesz się z poniższego artykułu!

Po co się zdrowo odżywiać?

Od dawna wiadomo, że odpowiednia pielęgnacja i zdrowe odżywianie są bardzo ważne dla prawidłowego wzrostu i utrzymania zdrowia. Pozwala to uniknąć wielu chorób, które czasami rozwijają się przez lata z powodu zbyt dużego lub zbyt małego spożycia niektórych składników odżywczych.

Niedożywienie może również powodować bardziej przyziemne problemy, takie jak zmniejszone przyswajanie wiedzy, chroniczne zmęczenie i nieuwaga.

Odpowiednie, zdrowe odżywianie jest zwykle podstawowym sposobem leczenia wielu chorób. Co ciekawe jest także zalecane, gdy konieczne jest już branie leków. Obecnie w Polsce dużym problemem jest rozwój chorób przewlekłych spowodowanych przejadaniem się. Dodatkowo schorzenia te mogą prowadzić do nadwagi i otyłości. Niedożywienie to nie tylko niewystarczająca ilość spożywanych kalorii, ale także zagrożenie dla zdrowia. W ruchliwych czasach nie zapominaj, że styl odżywiania wpływa bezpośrednio na Twój metabolizm, co rzutuje również na zdrowie.

zdrowe żywienie
Fot. Pexels

Jakie są więc zasady zdrowego żywienia?

  1. Staraj się regularnie odżywiać – należy jeść co najmniej trzy podstawowe posiłki dziennie (pierwsze śniadanie, obiad i kolacja). Nie zapomnij o zdrowszych dwóch przekąskach (drugie śniadanie i podwieczorek). Regularne jedzenie może zapewnić stały dopływ glukozy do organizmu. Uchroni nas przed nagłymi i nieprzyjemnymi napadami głodu, nad którymi trudno zapanować. W ten sposób możemy zapobiec spożywaniu dużych posiłków, które zawierają nadmiar kalorii, które nie są potrzebne organizmowi.
  2. Jedz różnorodne posiłki – im bardziej zróżnicowana dieta, tym więcej składników odżywczych, witamin i minerałów zostanie przetransportowanych do organizmu. Nic nie zastąpi zbilansowanej diety. Nawet żaden suplement. W rzeczywistości żywność powinna być głównym źródłem witamin. Jeśli podejrzewasz niewystarczającą ilość pożywienia lub stosujesz dietę niskokaloryczną, powinieneś rozważyć możliwe suplementy.
  3. Unikaj niezdrowych tłuszczów – zawartość tłuszczu zwierzęcego i cholesterolu jest rzeczywiście warta kontroli. Spożywanie tłuszczu roślinnego jest dobre dla naszego zdrowia. Zastąpmy więc tłuste mięso i wędliny wysokotłuszczową rybą morską i masłem, olejem roślinnym lub miękką margaryną, a śmietanę zastąpmy niskotłuszczowym jogurtem. Nasz organizm nie może wytwarzać (syntetyzować) korzystnych dla zdrowia wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego ich obecność w rybach morskich jest dla nas cennym źródłem pożywienia. Wykazano, że kwasy te poprawiają stan lipidów we krwi (zmniejszają stężenie trójglicerydów, cholesterolu całkowitego), mają właściwości przeciwarytmiczne i przeciwzapalne.
jak się zdrowo odżywiać
Fot. Pexels

Zasady zdrowego żywienia – na co jeszcze zwrócić uwagę?

  1. Pij wodę – woda stanowi 65-70% masy ciała dorosłego. Jego funkcja jest bezcenna. Pomaga w usuwaniu szkodliwych metabolitów z organizmu i utrzymaniu stałej temperatury ciała. Ponadto może dostarczać składniki odżywcze do ludzkich komórek i wspomagać proces ich wchłaniania.
  2. Jedz jak najwięcej warzyw i owoców – są doskonałym źródłem witamin i minerałów. Zawierają również wiele mało znanych związków, takich jak polifenole i bioflawonoidy. Zwłaszcza warzywa, ze względu na dużą zawartość rozpuszczalnego w wodzie błonnika i wody, ale o niskiej zawartości tłuszczu, powinny znaleźć się w trzech głównych posiłkach.
  3. Ogranicz alkohol – nadmierne spożywanie alkoholu może powodować wiele problemów zdrowotnych: choroby układu krążenia, choroby żołądkowo-jelitowe, choroby neurologiczne, a także prowadzić do rozwoju wielu nowotworów.

Utrzymanie zdrowych nawyków żywieniowych jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju i zachowania zdrowia. Pozwala uniknąć wielu chorób, które czasami rozwijają się przez lata z powodu zbyt dużego lub zbyt małego spożycia niektórych składników odżywczych. Najważniejsze zasady zdrowego żywienia poznałeś czytając nasz artykuł. Oczywiście każdą kwestię swojego zdrowia najpierw skonsultuj ze swoim lekarzem. Wszystko to konieczne jest dla Twojego bezpieczeństwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here