jak poprawić metabolizm
Fot. Pexels

Zazwyczaj nowe kilogramy przypisujemy wolnemu metabolizmowi. Łatwiej jest nam pogodzić się z dodatkowymi kilogramami, gdy na powód przytycia nie mamy wpływu. Czas to zmienić! Jak poprawić metabolizm? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Czym jest metabolizm?

Metabolizm definiuje się jako wchłanianie składników odżywczych (węglowodanów, tłuszczów, białek) występujących w komórkach, które są przekształcane w energię i reakcje biochemiczne związane z wydalaniem produktów ubocznych. W procesie tym biorą udział witaminy i minerały oraz inne składniki biologicznie czynne zawarte w pożywieniu, a także enzymy i hormony wydzielane przez przysadkę mózgową, tarczycę, nadnercza, trzustkę i jajniki, które wpływają na szybkość zmian.

poprawa metabolizmu
Fot. Pexels

Rodzaje przemian materii

Rozróżniamy dwa rodzaje przemian materii: podstawowy oraz dodatkowy. Podstawowa przemiana materii (PPM) to energia i warunki wymagane podczas snu do utrzymania podstawowych czynności życiowych (takich jak temperatury ciała, oddychanie czy krążenie krwi). Dodatkowa przemiana to energia zużywana podczas codziennych czynności (np. bieganie, praca). Uzależniona jest ona od płci, wieku i stylu życia.

Od jakich czynników zależy szybkość przemiany materii?

Tempo zmian metabolicznych zależy od wielu czynników – na niektóre nie mamy wpływu, a na inne jak najbardziej tak. Każdy metabolizm jest uzależniony genetycznie. Trudno jest więc go znacznie przyspieszyć czy spowolnić. Proces u kobiet przebiega nieco wolniej niż u mężczyzn. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na budowę ciała – więcej tkanki tłuszczowej u kobiet przekłada się na wolniejszy metabolizm. Najszybszy metabolizm obserwuje się we wczesnym dzieciństwie i okresie dojrzewania. Wtedy organizm potrzebuje więcej energii, aby w pełni się rozwinąć. Wraz z wiekiem metabolizm stopniowo zwalnia. Dostosuj się więc do zmniejszonego zapotrzebowania na energię.

Estrogeny mają ogromny wpływ na metabolizm kobiet. Wspomagają procesy metaboliczne. W okresie menopauzy produkcja estrogenu spada, dlatego większość kobiet zauważa znaczny wzrost tkanki tłuszczowej. Im mniej estrogenu w organizmie, tym wolniejszy proces metaboliczny i mniejsze zapotrzebowanie na energię.

Dlaczego moje tempo przemiany materii jest wolne?

Stres nie sprzyja metabolizmowi. Wówczas wzrasta produkcja niektórych hormonów, w tym kortyzolu, który sprzyja odkładaniu się tłuszczu, głównie w jamie brzusznej. Zimą gruczoł tarczycy wytwarza hormony, które kontrolują metabolizm, z mniejszą ilością tyroksyny (T4) i trójjodotyroksyny (T3). Metabolizm zwalnia, tłuszcz gromadzi się w tkance podskórnej, aby zapobiec przeziębieniom. Największy wpływ na metabolizm mają ćwiczenia i dieta. Podczas ćwiczeń spalamy więcej energii i budujemy mięśnie, co przyspiesza metabolizm. Nieregularne posiłki, za mało warzyw i za dużo tłuszczu – to tylko niektóre błędy dietetyczne, które mogą spowolnić metabolizm.

jak przyspieszyć metabolizm
Fot. Pexels

Jak poprawić metabolizm?

  • Jedz tyle, ile potrzebujesz – możesz jeść tyle samo, ale musisz zwiększyć ilość ćwiczeń, aby dostarczone kalorie i spalone były zrównoważone. Postępuj zgodnie z zasadami zdrowego żywienia.
  • Regularne posiłki – najlepiej od 4 do 5 dziennie. Ze względu na określony rytm organizm przyzwyczai się do okresowej produkcji soków trawiennych.
  • Unikaj diet, w których jesz za mało – spowolnią nasz metabolizm i spowodują gromadzenie się tłuszczu w organizmie. Mogą być również powodem efektu jo-jo. Zastanów się też czy suplementy diety to na pewno dobre rozwiązanie.
  • Śniadanie jest najważniejsze – powinno dostarczać energii ze wszystkimi składnikami na początek dnia. W przeciwnym razie zmusisz organizm do zużywania mniejszych zasobów, spowalniając metabolizm.
  • Ruszaj się – trening aerobowy powinien trwać co najmniej pół godziny. Wszystkie partie ciała warto ćwiczyć na siłowni 2-3 razy w tygodniu pod okiem trenera fitness. Mięśnie to nie tylko dobra sylwetka, ale także szybszy metabolizm.
  • Pij dużo wody – co najmniej 2 litry dziennie. Kiedy twoje ciało jest odwodnione, zaczyna spowalniać wszystkie czynności, w tym również spalanie. Najlepiej pić przed posiłkami i podczas treningu.

Podsumowując, metabolizm to suma zmian biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka i towarzyszących im zmian energetycznych. W organizmie człowieka proces metabolizmu przebiega w sposób ciągły. Tylko od nas zależy, jakie będzie jego tempo. Dzięki powyższym informacją z całą pewnością będziesz wiedzieć jak poprawić metabolizm.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here